Elektrische auto

Sinds juni 2018 hebben we een volledig elektrische auto, een Nissan Leaf 2.0. Met de energie van de tien extra PV panelen op de schuur kunnen we nu ook ons vervoer zonder fossiele brandstoffen regelen. En natuurlijk fijn rijden!

Het verbruik van de auto is heel erg afhankelijk van de snelheid waarmee je rijdt. Dat geldt natuurlijk ook voor auto’s op fossiele brandstof, maar daarvoor valt het niet zo op. Het gemiddelde elektriciteitsverbruik bij een combinatie van rijden in de stad en op de snelweg is ongeveer 16 kWh per 100 km, ofwel 1 kWh per 6,2 km. Omgerekend ongeveer 1/3 van de prijs van benzine. De auto heeft een accu met een capaciteit van 40 kWh. Op basis van een gemiddeld verbruik van 16 kWh per 100 km kan de auto gemiddeld ongeveer 240 km op één acculading rijden. Maar als je lange afstanden op de snelweg rijdt, bv. met 120 km/u en met verwarming aan, dan haalt de auto net geen 5 km met 1 kWh, waardoor je maximaal ongeveer 180 km kan rijden voor er weer opnieuw geladen moet worden.

Voor het opladen van de accu van de auto zijn er twee mogelijkheden. Of met wisselplanning zoals iedereen thuis heeft, of met gelijkspanning zoals alleen bij snellaadstations beschikbaar is. Als er met wisselplanning geladen wordt, dan moet de omvormer in de auto deze wisselspanning eerst nog omzetten in gelijkspanning voor de energie in de accu geladen kan worden. In de meeste elektrische auto’s zit een omvormer voor 1-fase wisselspanning. Ook al heeft een huis een 3-fase aansluiting met maximaal 25 Ampère per fase, dan nog kan de auto maar met één fase opgeladen worden, en dan met maximaal 20 Ampère. Dit komt overeen met 4.6 kW. Het duurt daarom ongeveer 9 uur om een lege accu volledig op te laden. De auto zelf heeft een maximaal laadvermogen van 6,6 kW.

Voor laden met gelijkspanning staat in de specificaties dat dit werkt tot een vermogen van 50 kW, waardoor de accu in minder dan een uur vol zou zijn. Dit lijkt wat overdreven. Het hoogste vermogen waarmee onze auto tot nu toe heeft geladen is 35 kW. Nissan geeft aan dat dat waarschijnlijk door een te hoge temperatuur van de batterij komt.

Voor thuis opladen gebruiken we een laadpaal van NewMotion. De laadpaal is met onze slimme meter verbonden via de P1 poort op de meter. Hierdoor kan de laadpaal continu het maximaal beschikbare vermogen van de aangesloten fase naar de auto sturen. Zodra er een apparaat in huis op de dezelfde fase wordt aangezet dan regelt de laadpaal het vermogen voor de auto terug zodat de huisaansluiting niet overbelast wordt.