Elektrisch rijden

Midden 2018 hebben we onze benzine auto vervangen door een Nissan Leaf.

Nissan Leaf 2.Zero uit 2018

Met deze volledige elektrische auto maken we ook ons vervoer energie-neutraal. Voor de energiebehoefte van de auto hebben we 10 extra zonnepanelen op het dak van de schuur gelegd. De verwachting is dat deze 10 panelen per jaar ongeveer 3000 kWh aan elektrische energie zullen opleveren. Daarmee zouden we ongeveer 15.000 km moeten kunnen rijden. Onze ervaring met elektrisch rijden tot nu toe hebben we hieronder samengevat.

De Nissan Leaf 2.Zero (2018)

De Nissan Leaf die wij hebben heeft een batterij van 40 kWh. Volgens Nissan is 40 kWh voldoende voor 270 km rijbereik (WLTP). In de praktijk is dit is alleen haalbaar als je die hele afstand minder dan 60 km/u rijdt. Maar zodra je harder gaat rijden stijgt het energieverbruik sterk en haal je de genoemd afstand niet meer. Hieronder twee grafieken van het verbruik in de praktijk, links snelheid tegen het verbruik per 100 km en rechts snelheid tegen de maximale afstand met een volle accu. De maximale afstand haal je natuurlijk nooit want de kans dat er precies op de maximale afstand een mooie laadpaal klaar staat is niet zo groot, je houdt altijd een marge aan wat het rijbereik verkleint.

Wat direct opvalt is de sterke stijging in het verbruik, ofwel afname in het rijbereik, als je harder rijdt. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor benzine of diesel auto’s, zie link, maar dat valt minder op door de veel grotere tank inhoud. Ter vergelijking met een benzine auto heeft de Nissan Leaf maar een tank van omgerekend 10 liter brandstof als je 1:15 aanhoudt als normaal gebruik. Met een elektrische auto is het slimmer om meer binnendoor te rijden dan via de snelweg zonder dat dat heel veel extra tijd hoeft te kosten. Vaak is binnendoor korter, wat minder energie kost, en je mag op binnenwegen minder snel, wat ook minder energie kost. Wat ook nog opvalt is de grote spreiding in de metingen. Dat komt door de rij-omstandigheden. Rijden met tegenwind is eigenlijk hetzelfde als harder rijden, dit kost meer energie. En als het kouder is werkt de batterij minder goed waardoor het verbruik hoger wordt/het rijbereik daalt. En als het dan kouder is staat ook de verwarming aan. Gelukkig heeft de auto een warmtepomp verwarming waardoor er efficiënt met de energie opgesprongen wordt.

Opladen van de auto

De Nissan Leaf kan opgeladen worden met wisselstroom en gelijkstroom. Veel moderne huizen hebben een zogenaamde 3-fasen 25 Ampère wisselstroom aansluiting. Helaas kan de Leaf maar met 1-fase opgeladen worden, maar dan wel met een maximum van 28 Ampère (6,6 kW). Voor een modern huis betekent dit dat de auto met maximaal 20 Ampère (4,6 kW) opgeladen kan worden. In deze situatie zou het ongeveer 8,5 uur duren om een lege accu weer helemaal op te laden. Oudere huizen hebben vaak een 1-fase aansluiting van 35 Ampère, en daarmee zou je wel de maximale oplaadsnelheid kunnen halen (6,6 kW, 6 uur laden).  Om thuis te laden hebben wij een laadpaal van het merk NewMotion.

Nissan Leaf aan de NewMotion laadpaal

De laadpaal is in de meterkast verbonden met de P1 poort van onze slimme meter. Hierdoor kan de laadpaal controleren hoeveel energie er beschikbaar is om de auto mee op te laden. Zodra er in huis een ander apparaat aangezet wordt dat veel energie verbruik, zal de laadpaal het vermogen richting de auto terug regelen om te zorgen dat het maximale vermogen op de aansluiting niet overschreden wordt.

De auto ondersteunt ook snel laden op gelijkstroom tot maximaal 50 kW via een CHAdeMO aansluiting. In de praktijk, bij FastNed stations, hebben wij nog geen hoger laadvermogen dan ongeveer 40 kW gezien.